Formandens beretning for året 2011 - 12
1. Sagen vedr. stien på sydsiden
forbi hestene ved Slavenskis ejendom
er
afsluttet af Kaj Sørensen og Svend Dam-Christensen. Vejen
er tinglyst som privat vej, så vi må konstatere, at vi ikke længere har en sti
direkte ned til Fjand Gårdbutik og Klitvej.
2. Medlemslisten
Da
vi ikke længere kan rekvirere en opdateret medlemsliste fra kommunen, har vi
p.t. lavet en aftale med Kommunedata om levering af en sådan til ca. 1000 kr.
pr. gang. Listen ligger hos formanden.
3. Hjertestarter
På
sidste generalforsamling var emnet omkring en hjertestarter oppe og vende. Jeg
har efterfølgende spurgt de andre foreningsformænd her i området om mulig-heden
for en hjertestarter ved Havnen, og svaret var, at der tidligere er blevet søgt
herom, men der blev givet afslag med begrundelsen, at befolkningsgrundlaget var
for lille. Jeg
har alligevel søgt igen hos TrygFonden, og der vil først komme en afgørelse
efter 1. september d.å. Der
findes en hjertestarter i Sdr. Nissum og en i Husby med alarmbetjening.
4. Hjemmesiden
Vi
har fået vores egen hjemmeside www.helmklitgf.dk
op at stå, og den kører fint. Der
vil løbende komme forbedringer, og Tage Christensen, der er administrator på
siden, har allerede lagt mange timer heri. En tak til Tage for dette arbejde. Som
en udvidelse af hjemmesiden kunne vi i bestyrelsen godt tænke os at kunne
udsende nyhedsmails til vore medlemmer f.eks. om forhøjet grundvandstand, stormskader
osv. og indkaldelse til Generalforsamling m.v. For
at kunne yde denne service har vi brug for medlemmernes emailadresse. Derfor
har vi vedhæftet en lille gul seddel på dagsordenen, der ligger på bordene,
hvorpå der står, hvad I skal gøre.
5. Legepladsen ved Havnen
I
efteråret 2011 blev der afholdt et møde mellem formændene for de 3
grundejer-foreninger og Havnen for at drøfte legepladsen. Man ville gerne fra
Havnens side have nogen økonomisk opbakning omkring forbedringer af
legepladsens faciliteter m.m. Det
blev besluttet at nedsætte et legepladsudvalg med repræsentanter for de 3
foreninger og Havnen. Under
punktet ”Behandling af indkomne forslag” vil Gunnar Juul Sørensen kort fortælle
om forløbet i legepladsudvalget og fremlægge udvalgets vedtægter og økonomi til
godkendelse.
6. Friarealerne
På
Generalforsamlingen i 2011 blev det besluttet, at problemerne vedr. ejerforhold
/ brugsret og vedligeholdelse af vores fælles friarealer skulle løses én gang
for alle, om ikke andet så med advokathjælp. Vi
blev i bestyrelsen enige om, at Aase og jeg skulle starte med at løse opgaven
sammen med Egon Qvist Pedersen, der havde tilbudt sin hjælp. Den
27. november 2011 fik vi etableret et møde med Holstebro Kommunes planafdeling
vedr. vores problemstilling. Fra
mødet fremkom der et notat, hvori kommunens jurist Lene Nørgaard præciserede: ”Hvis bruger (her
Grundejerforeningen) og ejer af arealet er uenige om følgende:
- hvad
omfatter brugsretten, derunder anvendelsesmuligheder
- hvad
omfatter vedligeholdelsespligten og –retten o.lign.
så er det en tvist
mellem 2 private parter, som i givet fald kun kan afgøres af domstolene ved et
privatretsligt søgsmål. En domstol må i så fald
lave en vurdering og træffe en afgørelse om brugers og ejers rettigheder og
pligter.”
Da
lodsejeren i efteråret 2011 begyndte at trække linjerne op med nye skelpæle på
friarealet 30dp, var der en sommerhusejer, der ringende og spurgte, hvad det
var for en aktivitet, der var i gang på området. Efter
telefonisk kontakt til lodsejer Hilda Pedersen / Jørgen Jensen fik jeg at vide, at
man var i gang med at klargøre arealet med henblik på at tilplante det med
energipil. Vi
blev herefter i bestyrelsen enige om at holde et møde med de 2 lodsejere til
matr.nr. 30dp og 22a, Jørgen Jensen og Bjarne Mikkelsen samt arkitekt Bo
Christensen for at få løsnet op for den hårdknude, som sagen havde taget. Bjarne
Mikkelsen var forhindret i at deltage. Fra bestyrelsen deltog Aase og jeg. På
mødet fremkom de med deres planer om udstykning på matr.nr. 30dp og 22a, som de
fastholdt, så vi kom ikke nærmere på en løsning. Jeg
meddelte, at Aase og jeg ville gå tilbage i bestyrelsen og drøfte situationen
og oplyste, at vi formentlig ville indhente advokatbistand for at komme videre.
I
januar 2012 kontaktede vi en advokat Ole Laursen fra Aarhus med ekspertise
indenfor dette område og satte ham ind i Helmklit Grundejerforenings generelle
problemstilling vedr. ejerforhold / brugsret og vedligeholdelse af vores fælles
friarealer. Han
mente, der var gode chancer for at vinde sagen, hvis det kom så langt, at den
kom i retten. Grunden
til, at udstykningssagen er kommet i fokus, er, fordi matr.nr. 30dp består af friarealet
langs Nr. Fjandvej + alle stier og fællesveje, der ligger mellem sommer-husene i
henhold til deklarationen af 12. september 1975. Det er altså en del af den
samlede sag.
Vi
fik herefter etableret et møde den 7. marts 2012 i Ringkøbing hos Hilda
Pedersen og Jørgen Jensen med henblik på et forlig. Endvidere deltog arkitekt
Bo Christensen og fra vores side advokat Ole Laursen, Aase og jeg. Det
lykkedes imidlertid ikke at indgå et forlig.
Vi
har inden for den sidste måned konstateret, at der er sket en oppløjning og en
tilplantning af pil og anden træart på friarealet 30dp. Advokaten
har meddelt, at dette vil komme til at indgå i Rettens vurdering af sagen.
Der
hvor sagen står nu er, at der er sendt en stævning til Hilda Pedersen og til Retten
i Holstebro. Vi
afventer her det videre forløb.
Vedr.
friarealer 22a, som ejes af Bjarne Mikkelsen I/S Kjær, forventer vi at afholde
et møde med ham og advokaten for at drøfte problemstillingen i hans område og
med håb om at indgå et forlig.
På
det sidste bestyrelsesmøde den 5. maj besigtigede bestyrelsen hele Helmklit
området. Efter
rundturen drøftede vi visioner, idéer og forslag til forskønnelse af
friarealerne, hvorefter der blev udarbejdet nedenstående oplæg til en 5 års
vedligeholdelses- og forskønnelsesplan for områderne
-
- Genetablering
af rekreativt område på friarealet langs Nr. Fjandvej med områder med
slået plæne og f.eks. petanque bane, bænke, gynger og lign.
- Fældning
af gamle læhegn (fortrinsvis gamle graner) og genetablering af nye læhegn,
hvor det er tjenligt (eksempelvis langs vejene mod støv og støj)
- Rydning
af tilgroede friarealer
- Genetablering
af inddragede sti- og friarealer, så stisystemet tilbageføres til
oprindelig stand (jf. matrikelkort for området)
- Forskønnelse
af området med bl.a. beplantning af prydbuske og evt. etablerina3
store blomsterkrukker ved indkørselsvejen (Anlægsgartner tages med på råd)
Bestyrelsen
vil sørge for at få indhentet tilbud fra henholdsvis entreprenør, skovhugger og
gartner for at udarbejde en nøjere detaljeret økonomisk 5 års plan.
Der
er afsat penge i budgettet hertil, men selve planen er ikke helt færdigarbejdet
endnu.
7. Foreningens 40 års jubilæum
Som
det også fremgår af dagsordenen til Generalforsamlingen, har vores forening jo
i år 40 års jubilæum – helt nøjagtig den 18. juni. Et
stort tillykke til forsamlingen med dette. I
stedet for at holde en fest besluttede vi i bestyrelsen at gøre lidt mere ud af
Generalforsamlingen, idet vi slutter af med et par gode stykker smørrebrød og
lidt drikkelse.
8. Tak til bestyrelsen
Nu
vil jeg slutte af med at sige tak til bestyrelsen for et godt samarbejde i det
forgangne år. Der
har været en del aktivitet i bestyrelsen, og der bliver nok at tage fat på i
det kommende år, så jeg håber, vi fortsætter i samme gode ånd.
Tak!
Kenn
L. M. Hansen Formand
|